12-08-2021 20:00
Leestijd 4 minuten

Phishing, kan je het voorkomen?

Helaas is er vandaag de dag nog ontzettend veel e-mail in de omloop om achter je persoonsgegevens te komen. En een foutje is zo gemaakt, waardoor je in eens wel gegevens hebt gedeeld die je niet wil delen.

Het is belangrijk dat je phishing e-mail markeert als spam en verwijderd uit je e-mailbox. Maar hoe herken je een phishing e-mail?

Herkennen van phishing:

Het herkennen van phishing is tegenwoordig een stuk lastiger dan vroeger. Een paar jaar geleden zaten de e-mails vol spelfouten en raar gevormde zinnen.Tegenwoordig zijn de e-mails een stuk beter vertaald en daardoor niet meer van echte communicatie te onderscheiden.
Een paar belangrijke punten kun je er altijd wel uit halen;

  • Er wordt je om geld gevraagd;
  • Er wordt je gevraagd om in te loggen;
  • Er wordt je om persoonsgegevens gevraagd;
  • Er is haast bij;

Vaak ontvang je e-mails van bedrijven over een product waarbij iets verloopt binnen enkele dagen (soms de zelfde dag nog).

Waarom stuurt dit bedrijf mij deze e-mail?

Om te voorkomen dat kwaadwillende achter je (persoons)gegevens komen moet je de vraag stellen:
"waarom stuurt dit bedrijf mij deze e-mail?"
"Waarom zou een bank vragen om in te loggen op een andere omgeving dan hun app, omdat je huidige pas verloopt?"
"Waarom zou een e-mailadres geactiveerd moeten worden, omdat deze anders verloopt?"
"waarom wil dit bedrijf mijn inlog gegevens hebben? Daar zouden ze toch nooit om vragen?"

Als je geen duidelijk antwoord hebt op de vraag die je stelt kun je telefonisch contact opnemen met de maatschappij van wie je de e-mail ontvangen hebt. Beantwoord niet de e-mail, maar zoek zelf online naar de gegevens van het bedrijf! Ook het telefoonnummer in de e-mail hoeft niet het juiste telefoonnummer te zijn!

Veiligheid boven alles

Voorkomen is nog steeds beter dan genezen, daarom is het erg belangrijk om je bezig te houden met veiligheid, van jezelf of de mensen om je heen. Het kan echt geen kwaad om je ouders eens een extra keer te zeggen dat ze niet in die e-mail moeten trappen, of dat ze dat sms-je niet moeten beantwoorden.

Maar wat doe je zelf met de veiligheid? Is jouw wachtwoord naamdochterofzoonengeboortejaar? Nee toch? Of Welkom123? Nee, dat overkomt jou niet. En je hergebruikt dat wachtwoord ook niet op 20 verschillende websites? Mooi, dat doe je goed. PAS JE WACHTWOORD AAN en gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende websites! Deel je wachtwoord met niemand, en gebruik voor je gedeelde Netflix een wachtwoord wat je niet voor je bank gebruikt!

Phishing voorkomen?

De e-mails of sms berichten zul je nooit kunnen voorkomen, maar ervoor zorgen dat je niet het slachtoffer wordt is wel belangrijk! Reageer niet op SMS-jes, mails, telefoontjes of app berichten met verzoeken om inloggegevens en geld! Een bank zal je niet per sms op de hoogte stellen dat je pas vervangen moet worden, en vervolgens om je inlog vragen! Je hoeft jouw bankpas nooit op te sturen naar wie dan ook; ook niet voor vervanging!

Voel je niet dom na phishing

Het kan iedereen overkomen dat je in een onbewaakt moment toch het slachtoffer wordt van phishing, tja -shit happens-. Maar voel je absoluut niet dom, schaam je hier niet voor maar onderneem actie! Hoe langer jij wacht, hoe meer van je data gebruikt kan worden!

Twijfel je of je gegevens buit zijn gemaakt? Onderneem dan ook actie!

Welke acties kun je ondernemen na phishing?

  • Bel je bank indien er gegevens over je rekening of identiteit zijn gelekt;
  • Bel het bedrijf waaruit het leek alsof de e-mail gestuurd is;
  • Zorg ervoor dat er geen betaling uitgevoerd kan worden met jouw gegevens;
  • Scan je computer/tablet of telefoon op virussen;
  • Wijzig je wachtwoord van belangrijke accounts;
  • Doe ook aangifte bij de politie, bel ze op 0900-8844;

Het is vervelend genoeg dat je opgelicht wordt, maar maak het wel bekend in je omgeving. Het kan namelijk zijn dat vanuit jouw naam en/of gegevens een nieuwe phishing campagne naar bekende worden opgezet! Een waarschuwing werkt beter dan achteraf de schade moeten beperken en oplossen.

Wat een bank wel en niet vergoed bij phishing hangt af van de bank zelf, dit geldt ook voor andere bedrijven.

Handige links

Een aantal handige links waarmee je kunt controleren of een webshop -of site, telefoonnummer of e-mailadres wordt misbruikt door internetcriminelen.

van de politie om verkoop gegevens te controleren.

Heb je een link ontvangen en wil je deze controleren? Dat kan via de website checkjelinkje.nl, hier kun je ook een betaalverzoek controleren.

De website veiligbankieren.nl is opgesteld om jou tips te geven over veilig bankieren! Weet je niet wat je moet doen? Je kunt ook nog bellen met de cyberhulplijn van de Consumentenbond!

Wat is een Virtual Private Server?

06-12-2019 17:00

We krijgen wel eens de vraag "Waarom zou ik kiezen voor een Virtual Private Server?" Een logische vraag als u ni...

Lees meer...

Spam spam spam!

25-02-2019 21:00

Spam, ruim 40 jaar na de eerste spam e-mail ooit (3 mei 1978) bestaat het vandaag de dag nog steeds. Iedereen heeft er w...

Lees meer...